اثر دمج تعلم اللغة القائم على المهام في تدريس مقرر طرق تدريس اللغة الانجليزية على الأداء الشفهي و على مفهوم التحدث بثقة لدى طلاب الدبلوم العام في کلية التربية The Effect of Incorporating Task-Based Language Learning in Teaching the Methodology Course on the English Oral Performance and Speaking Confidence Perception of the General Diploma Students at the College of E

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

A Teacher of Curriculum and Instruction Faculty of Education - Sohag University Abstract

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تعرف أثر دمج تعلم اللغة القائم على المهام في تدريس مقرر طرق تدريس اللغة الانجليزية على الأداء الشفهي و على مفهوم التحدث بثقة لدى طلاب الدبلوم العام في التربية، ولتحقيق هذا الهدف تم اختيار مجموعتين: إحداهما تجريبية و الأخرى ضابطة. تم تدريس مقرر طرق التدريس للمجموعة التجريبية و عددها (۲۱) طالبا وفقا لاستراتيجيات تعلم اللغة القائم على المهام و المجموعة الضابطة و عددها (۱۸) طالبا درست المحتوى نفسه وفقا للطريقة المعتادة في تدريس المحاضرة. وقد تم إعداد مهام للطلاب، واختبار لقياس الأداء الشفهي ومقياس لتقدير مفهوم التحدث بثقة. کما استخدم اختبار ت في تحليل نتائج الدراسة. وقد أشارت النتائج إلى أن استخدام تعلم اللغة القائم على المهام في تدريس مقرر طرق تدريس اللغة الانجليزية قد أسهم في تحسن الأداء الشفهي وفي تنمية مفهوم التحدث بثقة لدى طلاب المجموعة التجريبية.
This study explored the effect of incorporating task - based learning in teaching the methodology course on the English oral performance and speaking confidence perception of the general diploma students at the college of education. To achieve this objective, a checklist of the English oral performance skills was defined. An oral performance test accompanied by an assessment rubric as well as a speaking confidence perception inventory were administered. Two groups of the general diploma students were selected for experimentation. Twenty one students representing the experimental group studied the methodology course while incorporating task based learning techniques. Eighteen students representing the control group studied the same course content using the lecture technique. Data were analyzed. A correlation analysis between variables indicated that there were statistically significant differences between mean scores of the experimental and the control group subjects in both the oral performance test and the speaking confidence perception inventory, favoring the experimental group. These results supports the effectiveness of incorporating task based learning in teaching English as a foreign language,

الكلمات الرئيسية